Ślimakowa konstrukcja motoreduktora

Motoreduktor to maszyna napędowa, stanowiąca nierozłączne, zintegrowane połączenie silnika elektrycznego oraz przekładni mechanicznej. Czasami zostaje połączona z urządzeniami dodatkowymi, jak hamulec, czy sprzęgło jednokierunkowe. Standardowy układ napędowy jest nawet do kilkunastu razy większy od motoreduktora. 

Kompaktowy napęd

motoreduktory ślimakoweTo właśnie kompaktowa budowa jest bardzo ważna i charakterystyczna dla tego rodzaju układu napędowego. Dzięki temu każdy element redukcji prędkości i przeniesienia momentu został umieszczony w jednej obudowie. Są one ze sobą scalone na stałe. Motoreduktory ślimakowe służą przede wszystkim zmianie momentu obrotowego, co powoduje zwiększoną wydajność pracy. Coraz częściej zastępują one konwencjonalne układy napędu, które składają się z silnika, kilku przekładni, sprzęgła, co stanowi wielkogabarytową konstrukcję. Motoreduktory ślimakowe są wykorzystywane w wielu gałęziach przemysłu dzięki szerokiemu zakresowi mocy i obrotów wyjściowych. Są one produkowane w różnych seriach, składających się z innych elementów, a zatem różniących się od siebie budową. Istnieją zestawy złożone z dwóch elementów współpracujących ze sobą – ślimacznicy i ślimaka. Na rynku pojawiły się również wersje o dużej wszechstronności dla spełnienia szerokiego zakresu zastosowań, o zwiększonym bezpieczeństwie pracy silnika. Motoreduktory ślimakowe mogą różnić się od siebie obudową. Mniejsze korpusy odlewane są najczęściej z aluminium, natomiast te większe z żeliwa. Z kolei wał ślimaka jest dodatkowo nawęglany i hartowany.

Aby silnik odpowiednio funkcjonował, potrzebna jest odpowiednia przekładnia. Jednak za wyborem motoreduktora przemawia przede wszystkim jego wielkość. Powoduje to przyspieszenie pracy oraz łatwość naprawy w razie jakiejkolwiek awarii.